Başarılı Ebeveynlerin Kendilerine Sorduğu 10 Soru



Ebeveynlik müthiş bir çalışma isteyen harika bir sorumluluktur.
Ebeveyn olmak kolay değildir!
Binlerce öğrenci ve ebeveynle birlikte çalışma ve konuşma ayrıcalığına sahip oldum. Bu etkileşimler sayesinde ebeveynlerin, tüm iyi niyetlerine karşın, genellikle çocukların kafasını karıştıran, onları rahatsız eden, kızdıran ya da hüsrana uğratan şeyler yaptıklarını fark etmeye başladım.
Ebeveynlerin mutlu ve başarılı çocuklar yetiştirmeye çalışırken yaptığı pek çok hatayı fark ettim.
Ayrıca, başarılı ebeveynlerin neyi farklı yaptığını da gözlemledim.
Bu gözlemlere dayanarak tüm başarılı ebeveynlerin kendilerine sorduğu 10 soruluk bir liste ortaya çıkardım.

1. Çocuğum için iyiyi mi yoksa en iyisini mi istiyorum?

Ebeveynlerin çocuklarına güvenli, öngörülebilir ve pratik bir yol izlemeyi tavsiye etmeleri doğaldır.
Ebeveynler çocuklarının belirsizlik ve rahatsızlık yaşamasını istemedikleri için bunu yaparlar.
Bu iyi olan yoldur.
Peki, ama en iyi yol?
Çoğu durumda, en iyi yol bu değildir. En iyi yol genellikle zorluklarla, engellerle ve hayal kırıklıklarıyla dolu olan yoldur.
Hatta “b” ile başlayan kelimeyle bile dolu olabilir: başarısızlık.
Başarılı ebeveynler “iyi” ve “en iyiyi” birbirinden ayırt ederler ve “en iyiyi” seçmeleri için çocuklarını her zaman teşvik ederler.

2. Bir ebeveyn olarak başarımı ilişkinin niteliği ile mi yoksa çocuğumu ne kadar etkin kontrol edebildiğimle mi ölçüyorum?

Başarılı ebeveynler çocuklarıyla iyi bir ilişki kurmanın, onların davranışlarını kontrol etmek için yenilikçi çözümler bulmaktan daha önemli olduğunu anlarlar.
Çocuğunuzun talimatlarınıza uyuyor olması birinci sınıf bir ebeveyn olduğunuz anlamına gelmez. Yalnızca çocuğunuzun itaatkar olduğu anlamına gelir.
Eğer bu itaatkarlık ebeveyn-çocuk ilişkinize mal oluyorsa, ödediğiniz bedele değmeyebilir.

3. Çocuğumla gelecekte başarılı olacak biriymiş gibi mi konuşuyorum?

Çocuğunuz kötü bir şey yaptı diyelim.
Okuldaki kırtasiyeden bir kalem çalmış olsun.
Ebeveynlerin çoğu nasıl tepki verir?
Çoğu ebeveyn şöyle der, “Böyle bir şeyi nasıl yaparsın?!? Sen ne kadar kötü bir çocuksun. Dürüst değilsin! Annen/baban olduğum için utanıyorum. Seni cezalandıracağım!”
Öte yandan başarılı ebeveynler bundan daha öte bir şey söylerler:
“Böyle bir şey yapmana şaşırdım. Sen genellikle çok dürüst ve iyi davranan bir çocuksun. Böyle bir şey yapmanı hiç beklemezdim. Bu hatandan ders çıkarman için sana bir ceza vereceğim ama bu hiç de senin yapacağın bir davranış değil.”
Çocuklar, garip bir şekilde, başkalarının, özellikle de ebeveynlerinin onları gördükleri şekilde biri haline gelirler.
Eğer çocuğunuzla gelecekte başarılı olacak biri gibi konuşursanız onlara öğretmiş olduğunuz gibi dürüst bir hayat sürmeleri daha olasıdır.

4. Aşağıdakileri çocuğuma söylüyor muyum?

  • Seninle gurur duyuyorum.
  • Sana inanıyorum.
  • Yapabilirsin!
  • Senin yanındayım.
  • Seni seviyorum.
  • Üzgünüm. Hata bendeydi.
  • Beni affedecek misin?
  • Teşekkür ederim.
  • Sen ne düşünüyorsun?
Başarılı ebeveynler bunları söylüyor.

5. Sırf ben başarılı hissedeyim diye mi çocuğumun başarılı olması için uğraşıyorum?

Bir ebeveynin başarısını ölçmek zordur ki bu da pek çok ebeveynin neden kendi başarısını çocuklarının başarısıyla ölçmeye karar verdiğini açıklar.
Bu çok sağlıksız olabilir; çünkü ebeveynler bazen dar ve kısıtlı olabilen kendi başarı algılarını çocuklarına dayatabilirler.
Başarılı ebeveynler bunun farkında olarak başarıyı kendileri için tanımlarlar ve çocuklarının da aynısı yapmalarına izin verirler.

6. Çocuğum adına değil ona karşı sorumlu olduğumun farkında mıyım?

Ebeveynler genellikle çocukları adına sorumlu olduklarını düşünürler.
Onların akademik performanslarından, davranışlarından, toplum içindeki kurallara uyup uymamalarından sorumlu…
Oysa hayır—ebeveynler yalnızca çocuklarına karşı sorumludurlar.
Ebeveynler çocuklarına sevgi, destek ve iyi bir ev ortamı sunmakla sorumludurlar.
Çocuklarsa kendi hayatları adına sorumludurlar.
Çocuğunuz okulda yanlış bir davranışta bulunuyorsa cezalandırılacak olan odur, siz değil.
Başarılı ebeveynler çocukları adına sorumluluk taşımadıklarının farkındadır bu yüzden bu ebeveynler hiçbir zaman taşımamaları gereken bir yükün altına girmemiş olurlar.

7. Çocuğumun sergilemesini istediğim davranış konusunda örnek oluyor muyum?

Bir örnek:
Ebeveynlerin çoğu çocuklarının meraklı olmasını ve öğrenmeyi sevmesini ister.
Bir ebeveyn olarak muhteşem olduğunu düşündüğünüz ve yakın zamanda öğrendiğiniz bir şey hakkında çocuğunuzla en son ne zaman konuştunuz?

8. Çocuğumun ne yaptığına mı yoksa nasıl bir insan haline geldiğine mi daha çok odaklanıyorum?

Şu anonim söz durumu özetliyor:
Pek çok insan bildikleri sayesinde bir anlığına başarılı olur;
Bazı insanlar yaptıkları sayesinde geçici olarak başarılı olur;
Çok az insansa kim olduğu sayesinde kalıcı olarak başarılı olur.
Başarılı ebeveynler çocuklarını kalıcı başarının peşinden gitmeye teşvik eder.

9. Her öğüdümü SEVGİYLE bitiriyor muyum?

Ebeveynler çocuklarına kızdıkları zaman, sevgi mesajı her zaman karşı tarafa iletilmez.
Öte yandan başarılı ebeveynler her dersi çocuklarını ne kadar sevdiklerine dair bir hatırlatmayla sonlandırırlar.
SEVGİYLE bitirirler, kızgınlık, hayal kırıklığı ya da hüsranla değil.

10. Çocuğumdan bir söz vermesini mi istiyorum yoksa onu bir şeyler yapmaya zorluyor muyum?

Başarılı ebeveynler her büyük öğrencinin, müzisyenin, atletin, girişimcinin, teknikerin, satışçının, vb. büyük olmak için söz verdiği bir noktaya geldiğini anlar.
Söz, bir seçim yapmayı gerektirir. Kimseyi büyük olmaya zorlayamazsınız.
Bu yüzden, başarılı ebeveynler harekete geçmeleri için çocuklarına baskı yapmazlar. Bunun yerine, çocuklarının seçim yapmasına ve yaptığı seçimlerin sorumluluğunu almasına izin verirler.

Son olarak…

Ebeveynlik soylu bir görevdir.
Bunu okuyan siz ebeveynlerin (ve ebeveyn adaylarının) zorlukların üstesinden geleceğini biliyorum.

Kaynak: Daniel Wong - http://cocuklaringelisimi.com/2018/08/14/basarili-ebeveynlerin-kendilerine-sordugu-10-soru/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuklara Telefon Numaralarını Öğretmek için Etkinlikler

Çocuklarda İnce Motor Beceri Gelişimi: Makas Kullanımı ve Makas Etkinlikleri

SPOR YAPAN ÇOCUKLAR DAHA BAŞARILI